Stenen handen 1

Veiligheid – De basis voor ontwikkeling

Veiligheid creëren is het belangrijkste wat ik doe als kindercoach. Als een kind zich veilig voelt kan het pas beginnen met vertrouwen en daarna met ontwikkelen. Ga maar eens voor jezelf na. Alleen als je je ergens veilig voelt, durf je je open te stellen en jezelf te laten zien. Ook de stukjes van jezelf waar je niet helemaal zeker van bent, of die je lastig vindt of zelf niet begrijpt. Een kind wat zich niet veilig voelt, kan zich niet ontwikkelen. Niet bij mij als kindercoach, maar ook op school of thuis.

Kinderen laten in hun gedrag of tekeningen zien wat er in binnen in hen speelt. Aan het gedrag herken je het gevoel van onveiligheid misschien niet eens meteen. Kinderen zijn namelijk heel creatief, ook in het creëren van hun eigen veiligheid.

Zo had ik ouders van een jong kindje in de praktijk. Het kind durfde niets te vragen op school, was onzichtbaar in de klas en speelde veel alleen. De kinderen in de klas vonden het maar een ‘stille’. Dit kind had wel in eens een bijzondere aandacht voor stenen ontwikkeld. Hoe ze er uitzagen maakte eigenlijk niet uit, mooi, lelijk, groot, klein, alle stenen moesten mee. Ouders maakten zich zorgen, waarom gedraagt ons kind zich zo, hoe kunnen we het helpen? Waarom praat het op school niet, terwijl thuis niets aan de hand lijkt.

Door het gedrag van het kindje te vertalen kon ik ouders uitleggen wat er aan de hand leek te zijn. Dit slimme, stille kind leek zich nog niet veilig te voelen in de klas. Het leek zich erg bewust van de anderen, maar snapte nog niet precies wat er van hem werd verwacht. Het kind was zelf op zoek gegaan naar iets wat wel veiligheid kon bieden, in dit geval: de stenen. Als je de stenen in je zak stopt, zorgen ze er letterlijk voor dat je steviger in je schoenen staat. Als je iets te doen hebt: ‘heel druk stenen verzamelen’ sta je niet zielig alleen op het plein om je heen te kijken. Sterker nog, je hebt iets heel interessants te doen, waarbij je ook nog eens stiekem de anderen kunt begluren om te zien ‘hoe het blijkbaar hoort’. Nu kunnen ook thuis de stenen ‘op waarde’ worden geschat en ervaart het kindje dat de veiligheid van school ook thuis zijn plekje heeft. Dit geeft vertrouwen!