foto gedrag heeft een reden

Gedrag heeft een reden

Een kind wat zich lastig of onwenselijk gedraagt is geen lastig kind, maar een kind met GEDRAG wat we liever niet zien. Of gedrag waar het kind mogelijk zelf veel last van heeft, bijvoorbeeld onzekerheid. Ik geloof dat een kind zich niet lastig WIL gedragen, maar dat het simpelweg niet weet hoe het op een andere manier iets duidelijk moet maken.

Als kind- en oudercoach ga ik graag op onderzoek uit, naar de reden van het gedrag. Daarbij zijn er een aantal uitgangspunten. Een boos, druk of verlegen kind in het ene gezin kan namelijk een heel andere reden hebben dan een boos, druk of verlegen kind in een ander gezin. Daarom is het belangrijk om met jullie als ouders en met jullie kind te werken. Soms samen, soms apart.

Kinderen zijn loyaal aan hun ouders

Kinderen weten álles van hun ouders, je kunt niets voor hen verbergen. Ze weten precies hoe jij je voelt en of je gevoel en wat je zegt wel met elkaar in balans zijn. Ze zijn van jullie afhankelijk en ze zijn eeuwig en onvoorwaardelijk loyaal aan hun ouders. Altijd!

Een prachtige basis voor een harmonieus samen zijn, zou je denken. Als er bij jullie altijd harmonie is dan lees je nu vast deze website niet… maar wat ik je nu wel alvast wil meegeven: Vertrouw er op dat die prachtige basis er altijd is!

Je komt onderweg in het opgroeien en opvoeden nog wel eens een hobbel tegen. Ik noem dat een levensles en van lessen kun je leren.

 

“Een kind doet niet wat jij zègt,

maar

een kind doet wat jij dóet.”

 

Als ouder neem je jezelf mee in de opvoeding, je draagt ook jouw eigen opvoeding met je mee. Jullie rituelen en gebruiken, voor- of afkeuren, de ervaringen die jij had als kind. Je wensen en behoeften. Zowel de fijne dingen, als de dingen waar je minder fijn op terug kijkt. Een kind heeft tenminste twee ouders, die nemen elk hun eigen stukje mee.

En om het nog ingewikkelder te maken… je neemt ook alles mee wat jouw ouders meenamen uit hun opvoeding en die weer van die van hun…

Dat noemen we een familiesysteem. Een van de basisregels in een systeem is dat iedereen zijn eigen plek heeft. Soms is die plek niet duidelijk, of staat iemand niet op de juiste plek. Dan reageert het systeem en ontstaat er wrijving.

 

familiefoto

Als ouder neem je ook je eigen ervaringen mee. Wat heb je geleerd van dingen die je meemaakte, welke aanpak heeft je toen geholpen. Als zich dan een vergelijkbare situatie voordoet, of iets roept hetzelfde gevoel bij je op, dan stap je (vaak onbewust) in hetzelfde patroon en reageer je vanuit de oude ervaring.

Kinderen kunnen ook ander (onwenselijk) gedrag laten zien als ze bijvoorbeeld overprikkeld zijn. Als er te veel van ze wordt gevraagd, als er te weinig tijd is om indrukken te verwerken. Als ze niet goed weten wat ze met alle emoties aan moeten, of met verwachtingen van hun omgeving of van hunzelf.

Ze kunnen belemmerende overtuigingen hebben, of last van faalangst. Soms vindt een kind het lastig om grenzen aan te geven, of om grenzen te voelen. Of ze gaan er juist heel graag in volle vaart overheen!

Misverstanden of miscommunicatie tussen ouders en kinderen kan ook ontstaan als je vanuit je basis anders met dingen omgaat. Als je een ander type bent. Dat kan bijvoorbeeld komen, omdat je een ander sterrenbeeld of ander element hebt. Er zijn nou eenmaal verschillen, je hebt aarde-, water-, lucht- en vuurmensen. Klinkt dat zweverig? Je zult verbaast staan over het effect!

En soms hoort iets gewoon bij hun leeftijd! En mag het gedrag er gewoon zijn, binnen redelijke grenzen uiteraard.

Kortom er kan van alles zijn en er is geen pasklare oplossing. Super leuk dus zo’n ontdekkingsreis! Ik ga graag met jullie op pad. Ik help jullie inzicht krijgen en begrip voor elkaar. Ik kan uitleggen, maar nog veel beter luisteren… Want ik geloof dat ieder mens zelf zijn beste raadgever is.

Wil je weten wat ik voor jullie kan doen? Maak dan vrijblijvend een afspraak.